Skip to main content
1

Organizacja czasu na pierwszym roku. Pierwszy rok różni się od pozostałych tym, że nie posiadacie doświadczenia, jak dotąd nie zetknęliście się z taką organizacją zajęć oraz ilością materiału. Dlatego chciałam podzielić się z Wami kilkoma zasadami, których sama starałam się trzymać i które pomogą Wam przetrwać ten czas.

1. Zaplanuj czego się uczysz każdego dnia tygodnia.

Jestem ogromną fanką wszelkich list zadań. Planowanie gwarantuje też poczucie bezpieczeństwa i zmniejsza poziom stresu. Nie chodzi o to, aby zaplanować sobie każdego dnia milion nieosiągalnych zadań. Ale CODZIENNIE robić coś związanego np. z anatomią, nawet małego: przeczytać notatkę z wykładu, rozrysować sobie jakąś partię mięśni, skserować materiał z innego podręcznika.

Dlatego patrzę na to z perspektywy zarówno osoby, która bardzo niedawno sama była rekrutowana, jak i rekrutera

2. Unikaj wszelkiego rodzaju dekoncentracji.

Dlatego nie włączaj komputera podczas nauki, a telefon wycisz i schowaj daleko od siebie. Oczywiście musimy pozostać realistami, dlatego codziennie zrób sobie nowe postanowienie np. ,,włączę laptopa kiedy przeczytam i zrobię notatki z 30 stron histologii”, albo ,,gdy przerobię 5 zagadnień do najbliższego kolokwium”. Pamiętaj, że dużo skuteczniejsze jest planowanie zadań, a nie czasu (unikaj myślenia ,,pouczę się teraz 3h”)

3. Rezygnuj z niektórych aktywności.

Warto uświadomić sobie, że nie musisz brać udziału w KAŻDEJ imprezie integracyjnej i czuć wyrzutów sumienia z powodu pojawiającego się FOMO (fear of missing out- oznacza strach przed tym, co nas omija). Warto też przemyśleć decyzję o opiece nad zwierzętami w szczególności na pierwszym roku. Przyjdzie jeszcze na to czas.

4. Uprość swoją codzienną rutynę.

Nie potrzebujesz codziennie mieć zrobionej idealnej fryzury, paznokci, czy makijażu. Jestem wielką fanką upraszczania swojego życia, a jest to umiejętność szczególnie przydatna na początku studenckiego życia. Ale zdaję sobie sprawę, że jest to kwestia bardzo subiektywna.

5. Ostatnią radą jest edukowanie się w temacie zarządzania czasem.

Mogłaby Wam tutaj streścić kilka książek, które przeczytałam na ten temat, ale wierzę, że każdy kto czyta ten post woli sam się z nimi zapoznać i wyciągnąć wnioski.

Chciałabym kilka jednak polecić (widocznych na zdjęciu): ,,7 nawyków skutecznego działania” S.R. Coven, ,,Co ludzie sukcesu robią przed śniadaniem” L. Vanderkam, ,,Poradnik dla ambitnych kobiet, jak zrobić karierę” H. McGregor, ,,Ku doskonałości. 30 dni pracy nad sobą” Iwona Majewska-Opiełka

Leave a Reply